מצגת מנצחת – סודות הפרזנטציה של סטיב ג’ובס

מצגת מנצחת – סודות הפרזנטציה של סטיב ג’ובס

הרבה מומחים ניסו להבין למה כל מצגת של סטיב ג'ובס, המייסד והמנכ"ל של חברת Apple הצליחה לרתק את הקהל.

גם לפני מותו, הוא כבר נחשב למציג הטוב ביותר בעולם. המומחים ניתחו את סודות הפרזנטציה של ג'ובס הן בתכנים והן בדרך בה הוא הצליח להעביר את המסרים שלו בצורה כה אפקיטיבית.

סיכמנו עבורכם את עשרת הכללים על פיהם סטיב ג’ובס בנה והגיש כל מצגת:
1) מצגת טובה צריכה לספר סיפור
ג'ובס נהג לתכנן איך בונים מהמצגת סיפור עם עלילה ואיך מספרים את הסיפור. ג’ובס ממש תיכנן את מצגת על לוח תסריט (storyboard), ורק אחר כך העביר את המסרים לשקפים, קליפים וכל הפירוטכניקה. כמו סופר טוב הוא תמיד הקפיד לא לספר את כל הסיפור בדף הראשון והשאיר את הקהל בציפיה לשמוע איך הסיפור מתפתח.
2) Good Guy, Bad Guy
ג’ובס נהג ליצור את "האיש הרע" בסיפור שלו, שיכול להיות גם "המוצר הרע" ובכך גרם לקהל לראות בו או במוצר שלו "את האיש הטוב."
3) למה זה צריך לענין אותי בכלל?
הוא תמיד כיוון כל מצגת כך שתענה על שאלת הקהל: "למה בעצם זה צריך לעניין אותי?"

ג'ובס "מכר" את התועלות של המוצר שלו במושגים שקל לכל אחד להבין. ג’ובס הבין שלאף אחד לא ממש אכפת מהמוצר, מהמאפיינים, איך הוא נבנה וכמה קשה עבדו עליו. הדבר היחיד שבאמת מעניין הוא איך המוצר או השירות ישפרו את החיים המקצועיים או האישיים ורק את זה היה ג’ובס מבליט במצגת, במקום לתת לקהל לנחש מה יוצא לו מזה.

לדוגמה, כאשר הוא הציג את ה iPhone 3G הוא לא דיבר על תכונות המוצר אלא אמר "הוא מהיר כפליים בחצי מחיר." האתר של אפל גם מתמקד בתועלות במקום במאפיינים. לדוגמה כתוב בו: "10 סיבות למה תאהב את המק."

4) מספר הקסם
ג’ובס נהג לחלק דברים לשלושה (והוא לא היה בצה"ל). מסתבר שלאנשים קשה לזכור יותר משלושה דברים עיקריים על מוצר או שירות.
5) "מכירת" חזון
במצגות, ג’ובס מכר חלום במקום למכור מוצר.

כמובן שצריך מוצר אבל ג’ובס "מכר" על ידי התלהבות ותשוקה. ההתלהבות שלו סחפה את הקהל.כאשר ג’ובס הציג את ה- iPhone בהשקת המוצר ב-2007, הוא לא הפסיק להתפעל בעצמו מהמוצר והשתמש 137 פעם בביטויים כמו "מגניב" ו"מדהים."

ג'ובס לא התייחס לאנשים שקונים את המוצרים שלו כצרכנים אלא כאנשים עם תקוות וחלומות שהמוצרים של Apple נועדו להגשים אותם.
6) תמונה שווה אלף מילים
שקפים ויזואליים עדיפים על שקפים עם טקסט. בשקף ממוצע במצגת Powerpoint, ישנם כ- 40 מילים. קשה למצוא יותר מ- 10 מילים ברוב השקפים של ג’ובס. לפי תפישת עולמו של ג’ובס, "פשטות היא שיא התחכום." השקפים שלו אינם מכילים נתונים כדי שהקהל ישאר מרותק למצגת.

לדוגמא כאשר הוא דיבר על מחשב הנייד Macbook Air, השקף ברקע הראה מעטפה משרדית פשוטה וחומה. לאחר מכן, הוא הראה שקף עם אותה מעטפה ובתוכה נמצא המחשב הדק החדש.

במונחים של ג’ובס זה נקרא " עליונותה של התמונה."

מדענים גילו כבר מזמן שאנשים זוכרים טוב יותר מידע שמועבר אליהם כמילים ותמונות מאשר רק במילים.
7) לתת למספרים משמעות
כאשר הוא השתמש במספרים גדולים, ג’ובס תמיד נהג לתת להם משמעות מוחשית כדי שהקהל יבין את משמעות המספר.

לדוגמה, כאשר אפל השיקה את נגן ה-iPod 30GB הוא לא התמקד בטכנולוגיה המהפכנית של הנגן. הוא הסביר לקהל במושגים פשוטים ורלוונטים איך הוא יכול ליהנות מהטכנולוגיה. איך שכל אחד יוכל לסחוב עימו בכיס 7,500 שירים ,25,000 תמונות או 75 שעות של וידאו. אלו מספרים בעלי משמעות.
8) פחות זה יותר
ג’ובס בחר במילים פשוטות ומסרים קצרים שאנשים יזכרו.

לדוגמה, כאשר הוכרז ה- MacBook Air, הוא היה יכול להגיד: "היום אנחנו מתרגשים לשחרר מחשב נוטבוק נייד חדש, דק וקל עם מצג רחב של 13.3 אינצ', מקלדת מלאה ובטריה שמחזיקה 5 שעות." במקום זה הוא אמר בפשטות: “Macbook Air – הנוטבוק הדק ביותר בעולם", the world’s thinnest notebook."
9) דרמה ואלמנטים של הפתעה
ג’ובס ניסה להכניס גורם של הפתעה לכל מצגת. ברטרוספקט זה הרגע שתמיד כולם זוכרים כרגע הדרמטי.

במקום להפגין את היכולות ה- iPhone בדמו סטנדרטי שמדגים את תכונות המוצר, הוא נתן לקהל לשמוע הודעה ויזואלית של ה- iPhone מאל גור. אחר כך, הוא צלצל לחברת Starbucks ובאמת הזמין 4,000 כוסות קפה כמספר האנשים בקהל!
10) תרגל, תרגל, תרגל
למרות שהוא ניחן בכל התכונות של נואם מעולה, ג’ובס השקיע שעות רבות בחזרות ואימונים על כל מצגת.

אם תצפו בקליפי וידיאו של מצגת שלו לפני 20 שנה, תבחינו בשיפור המשמעותי ביכולות ההצגה שלו לאורך ציר הזמן. תמיד היה לו כריזמה, אבל הניסיון והתרגול הפכו אותו למציג הרבה יותר משופשף.
ג’ובס היה אמן מצגות גאוני. על ידי מימוש 10 הכללים שפירטנו, גם אתה יכול לשפר משמעותית את הדרך בה אתה מציג את החברה, הרעיון או המוצר שלך. גם אתה יכול ללמוד לבנות ולהציג מצגת מנצחת!